توضیحات
کتاب گفتارها و گفت گوهای دیگر آیدین آغداشلو
معرفی کتاب گفتارها و گفت و گوهای دیگر آیدین آغداشلو
آیدین آغداشلو متولد ۱۳۱۹ رشت است و از خانوادۀ مهاجر قفقازی میآید و از یازده سالگی در تهران زندگی میکند. از چهارده سالگی
به عنوان یک نقاش حرفهای کار کرد و از شانزده سالگی کار گرافیک را شروع کرد. از سال ۱۳۳۸ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه
تهران تحصیل کرد و در سال آخر دانشکده را رها کرد. در سالهای پس از آن به نقاشی، گرافیک، نویسندگی، تعلیم و تدریس، سخنرانی
و کارشناسی آثار هنری قدیمی و معاصر پرداخت و از دهۀ چهل شمسی با جریانهای مطرح و مهم هنری و روشنفکری معاصر همراه شد.
این مجلد از کتابهای آغداشلو، گفتارها و گفتوگوهایی است که از سال ۱۳۷۰ تا به امروز منتشر شده است و برگزیدهای است از میان یکصد نوشتۀ چاپ شده در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱. از گفتارهای خواندنی این کتاب، میتوان اشاره کرد به گفتار «انجامۀ
شاهنامۀ فلورانس» که در قسمتی از این گفتار آمده است: «در صفحهآرایی شاهنامۀ فلورانس، ستونها ـ هر صفحه در چهار ستون ـ با
جدولکشی شنجرفی مجزا شدهاند، به استثنای دو ستون میانی باقیمانده در فضای زیر مستطیل بالایی، چراکه دو سطر تاریخگذاری
پایانی مانع ادامه یافتن این جدولبندی بوده است و به خاطر همان دو سطر، جدولکش دو بیت میانی را نیز استثناء کرده است و این
خود دلیل و حجتی است بر اصیل بودن و الحاقی نبودن آن دو سطر و …. ». (ص ۲۰۶) در گفتاری دیگر نویسنده دو نامه عاشقانه از ناصرالدین شاه قاجار را معرفی و ثبت کرده است. در یکی از این نامهها اینگونه آمده است: «عایشه خانم جانم، حاجی سرور آمد کاغذ
شما را رساند. سرداری و قبا و غیره فرستاده بودید رسید از سلامتی احوال شما بسیار بسیار خوشحال شدم به خدا قسم برای تو
آنقدر دلم تنگ شده است که حساب ندارد التفات قلبی من نسبت به تو زیاده از حد است، البته خودت هم میدانی چقدرها ترا
میخواهم. هیچوقت از یادم فراموش نمیشدی. همیشه در خاطرم بودی و هستی انشاءالله تعالی دیگر هیچوقت از ما دور نشوی
انشاءالله. همیشه در حضور باشید پس فردا انشاءالله شما را ملاقات میکنیم و آسوده میشویم». (ص ۲۲۸)فهرست مطالب کتاب
:
یادداشت
کتاب یکم: گفتارها
یک: بی ما تمدن بشری فقیر میماند؛ در جستجوی بهشت؛ نقاشی جهان اسلام، گذشته و حال؛ دلایل و روند تأثیرپذیری نقاشی
جوامع اسلامی از هنر غرب؛ نقاشی واقعگرای ایران؛ نقاشی این صد سال ما؛ خوشنویسی معاصر؛ جهانی ناموجود و وهمآلود؛ دیدن
این همه نقاشی بد طاقت میخواهد؛ بهترینها و بدترینها و شرححالی؛ مقدمهای بر تصویرگری کتاب کودکان؛ مقدمهای بر کتاب نیما به
روایت مشکینفام؛ پیشگفتاری بر کتاب عکاسی یا دو نگاه؛ نقاشی ناصرالدین شاه قاجار اثر محمدحسین لله؛ آقا لطفعلی شیرازی؛
نقاشی ایرانی گذشته و چندوچون؛ کارها، وسیلهها و شیوهها؛ پانوشتها؛ انبان اندی وار هول؛ مشکل خانم شیرین نشاط.
دو: در سوگ بیلی وایلدر؛ دو نما؛ دربارۀ مجلۀ خودم.
سه: مرثیهای برای استاد یحیی ذکاء؛ حیف که دیگر نیست؛ اسطورهای میان غلو و جفا؛ گلستان و من؛ نگاهی دوباره به تاریخ.
چهار: آن طرف کوه خبر زیادی نبود؛ دربارۀ آنجا؛ گزارش سفر من، سباستین و جشنوارهاش.
پنج: انجامۀ شاهنامۀ فلورانس؛ هفت اورنگ سلطان ابراهیم میرزا؛ معرفی قرآنی نفیس به خط احمد نیریزی؛ معرفی یک نقاشی مهم اواخر دورۀ صفوی؛ در پاسخ نقدی بر معرفی یک نقاشی اواخر دورۀ صفوی؛ معرفی سه صفحۀ نقاشیشده؛ دو نامۀ عاشقانه از ناصرالدین شاه قاجار.
کتاب دوم: گفتوگوها
یک: مجسمه در ایران؛ دربارۀ خلاقیت و تقلید؛ یک گفتوگو؛ نقاشی آیینهای است بازتابنده؛ نقاشی، دانشکدهها و حرفهای دیگر؛ واقعگرایی در نقاشی معاصر ایران.
دو: گفتوگویی دربارۀ ادبیات؛ یک زبان تازۀ سینمایی؛ گفتوگویی دربارۀ پژوهش؛ دولتها میآیند و میروند، هنرمندان میمانند؛ عصر ما عصر بحران فرهنگی است.
سه: این سه کتاب آخری؛ گفتوگوی تلفنی آخر شب؛ در باب پیری و تنهایی؛ خاصیت هنرمند آبادکردن است.
موضوع کتاب: ادبیات و هنر, مصاحبه ها, فرهنگ و هنر, گفتارها و گفتگوها
کتاب حاضر برگزیدهای است از مقالات و گفتوگوهای آیدین آغداشلو در فاصله سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱. مقالهها و مصاحبههای این کتاب موضوعهای مختلف و ظاهراً پراکندهای را در برمیگیرند.
از سینما و تئاتر و باستانشناسی به هنرهای ایرانی و اسلامی و نقاشی، تا خوشنویسی و گرافیک و شعر. اما در باطن مشغله اصلی نویسنده همیشه بازشناسی و ارزشگذاری فرهنگ و هنر گذشته و معاصر ایران و جهان بوده است. مطالب این کتاب در دو بخش گفتارها و گفتگوها تنظیم شده است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.